De overgang – alleen maar ellende?

Basis suppletie: bij déze 4 supplementen heeft bijna iedereen baat
21 maart 2022
10 Dagen detox (6 tm 15 juni 2022) – Doe jij mee?
16 april 2022

De overgang is een onderwerp waar niet graag en niet veel over gesproken wordt. Terwijl het een fase in je leven is waar iedere vrouw mee te maken krijgt. Want hoe ouder je wordt, hoe minder oestrogeen je eicellen produceren. Dit heeft weer effect op de aanmaak van twee neurotransmitters: serotonine en oxytocine. Serotonine wordt ook wel ons ‘happyhormoon’ genoemd en oxytocine het ‘knuffelhormoon’. Dus wat minder lekker in ons vel en minder behoefte aan mensen om je heen is heel normaal.

Alleen dachten we altijd dat die menopauze na de laatste menstruatie viel. Maar niks is minder waar. De peri-menopauze kan tot wel tien jaar voor de ‘echte’ menopauze roet in het eten gooien en leiden tot fysieke maar ook emotionele klachten.

Maar, klachten van emotionele aard of verminderde energie brengen ook dat vrouwen kritischer worden in waar ze hun energie instoppen, ze gaan bewuster leven en onderzoeken hoe ze hun welbevinden kunnen vergroten en gaan bedenken wat in hun leven werkelijk van waarde is. Resultaat; verdieping, meer zelfbewustzijn en vaak meer ruimte voor spiritualiteit. Zeker niet alleen maar ellende dus!  

Peri- menopauze

Met peri menopauze bedoelen we het begin van de overgang, een fase waarin hormonen op zoek gaan naar een nieuw evenwicht. In deze fase kan de onbalans zorgen voor klachten als opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen, vermoeidheid en (vaginale) droogte. Dus als je hormonen niet goed in balans zijn, dan kun je dit als een vervelende periode ervaren.

Belangrijk is om deze fase holistisch te benaderen. Probeer daarom aan ‘stressmanagement’ te doen: beweeg, en eet gezond (vermijd geraffineerde suikers, vetten, cafeïne en alcohol). Daarnaast zijn er, naast basissuppletie,  ook stoffen die je lichaam kunnen helpen om de balans te herstellen. In deze blog zullen we er een aantal benaderen.

Omega 3

Voldoende omega 3 vetzuren in de voeding of suppletie kan menopauzeklachten voorkomen of verminderen. Omega 3 vetzuren zijn voorlopers van hormoonachtige signaalstoffen. Ze spelen onder andere een rol bij immuun- en ontstekingsreacties, hormonen, stressresponse, bloeddruk en cholesterolhuishouding.  Kies voor een gezuiverde visolie of voor een hoog gedoseerde Algenolie met DHA en EPA.

Onrust/somberheid/gejaagd: Ashwaganda

 Ashwaganda staat bekent als een adaptogeen. Adaptogenen (letterlijk ‘aanpassers’) kunnen ons helpen om onze hormoonbalans te ondersteunen.  Naast het verlagen van stress en angst, zijn er gunstige resultaten op het vlak van depressie en helpt Ashwagandha ook de natuurlijke aanmaak van de hormonen te stimuleren. Studies wijzen uit dat bij vrouwen in de menopauze duidelijk de symptomen van angst, stemmingswisselingen en opvliegers verlaagd werden.

Energie tekort/laag libido/ somberheid: Maca

Maca is een plant van de kruisbloemenfamilie. Het reguleert de activiteit van hormonen, met name van oestrogeen en testosteron en heeft dus een gunstig effect op menopauzale klachten. Het werkt positief op menopauzeklachten als opvliegers, nachtzweten, slaapstoornissen, prikkelbaarheid en depressieve gevoelens en verlaagde energie. Daarnaast werkt het ook nog eens libido verhogend.

Opvliegers/ slecht slapen/ stemming: Cimicifuga racemosa / Vitex Agnus Castus/  Isoflavonen

Een veel gehoorde klacht tijdens de overgang is het hebben van opvliegers. Deze ontstaan doordat de bandbreedte van onze thermoregulatie smaller wordt en daardoor eerder ‘aan’ gaat. Deze middelen hebben daar een goede werking op.

Cimicifuga racemosa (zilverkaars) is een plant die al heel lang gebruikt wordt voor het verlichten van opvliegers en andere menopauzeklachten. Het activeert oestrogeen en het verhoogt de activiteit van progesteron. Het heeft ook een serotonergachtig effect in de hersenen. Oestrogeen en serotonine regelen de thermoregulatie, het slaappatroon en de stemming. Dat is de reden waarom cimicifuga racemosa opvliegers vermindert en het slaappatroon verbetert. 

De bessen van de monnikspeper (Vitex) worden in de kruidengeneeskunde gebruikt voor klachten van hormonale aard, vooral voor premenstrueel syndroom. Maar, uit studie blijkt dat Vitex ook opvliegers en angst vermindert. Dit komt door het dopaminerg achtige effect. Dopamine zorgt voor vreugde, motivatie, concentratie en geheugen. Ook speelt het een rol in thermoregulatie. Eigenschappen die in overgangsfase zeker van pas komen!  

In een recente placebogecontroleerde studie bij postmenopauzale vrouwen verminderde 60 mg Vitex Agnus Castus extract per dag gedurende 8 weken opvliegers en angst en in mindere mate depressie.

De meest gebruikte fyto-oestrogenen in supplementen zijn isoflavonen, vooral de soja-isoflavonen. Uit onderzoek blijkt dat hogere doseringen vanaf 80 mg soja-isoflavonen beter werken voor het verminderen van opvliegers tijdens de peri- en postmenopauze dan lagere doseringen. De hogere dosering heeft niet alleen een sterker effect, maar het effect is ook sneller voelbaar. Verdelen over de dag werkt beter dan in 1 keer innemen.

Makkelijk is om een combinatie supplement te gebruiken waar een aantal van deze stoffen al in de juiste dosering inzitten. Voorbeeld hiervan is Vrouw in balans. Als je deze combineert met Omega 3 excellent heb je een hele mooie ondersteuning. Afhankelijk van je klachten kun je dan ook nog Maca (bij energietekort) of Ashwaganda (bij veel onrust en spanning) toevoegen.

Uiteraard is het niet altijd nodig al deze supplementen te gebruiken. Kies wat het beste bij jou past. Bijvoorbeeld door deze vragenlijsten in te vullen. Wij leveren kwalitatief hoogwaardige natuurlijke supplementen. Het is onze droom om jou je energieker, gezonder en fitter te laten voelen. En dat op een relaxte manier, zonder poespas! We zijn persoonlijk bereikbaar voor jou, dus heb je vragen? Laat het ons weten via support@naturalwomencare.nl.

Geef een antwoord

De waardering van naturalwomencare.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.8/10 gebaseerd op 103 reviews.